Wednesday, July 31, 2019

Cara Diet Turun 5kg Sebulan.!!

1 Detox Pagi
 


Jam 6 pagi setelah bangun pagi sebelum solat subuhminum dahulu segelas air kosong. Air liur awal pagi mengandungi bakteria baik yang akan bertindak di dalam membantu detox kan toksin dalam badan kita.

2.Detox Sebelum Sarapan


 
Sebelum sarapan ambil segelas air hangat masukkan 1 inci Jahe yang diketuk , rendamkan selama 2-5 minit , selepas itu masukkan dalam rendaman jahe tadi perahan lemon ataupun limau nipis serta satu sendok madu. Amalkan setiap pagi sebelum sarapan. Ini membantu memberikan tenaga secara pantas dan juga dapat menyekat selera makan.


3. Sarapan 300 kalori atau lebih
 
 


Kalau anda ingin tahu sebenarnya kita boleh makan nasi nasi lemak sebagai sarapan tetapi dengan cara yang lebih sihat , sebagai contoh nasi tu ambil 1 genggam saja minta lebih sayur.
Caranya mudah saja ambil segenggam oat dicampur dengan susu rendah lemak serta 3 biji kurma (buang bijinya) , satu sendok yogurt asli rendah lemak serta 1 biji pisang. Kisarkan semua bahan ini dan terus aja minum , rasanya tak sampai 5 minit selesai, 

4. Air Kosong

Air kosong di sarankan minum 6-8 gelas sehari ataupun 2 atau 3 liter sehari.  Itulah fungsi air kosong membuang toksin dalam badan.

Ambil 1 botol diisi dengan 2 liter air kosong dan letakkan irisan lemon dalam 1/2 biji serta letak juga irisan timun dalam 1/2 biji . Amalkan tau air ni sehari sekurangnya 2 liter atau lebih.

5. Snek Pagi dan Petang

Jangan lupa untuk ambil snek waktu pagi dalam jam 10pagi hingga jam 11pagi. Apa yang biasa saya ambil atau dijadikan snek adalah kurma dalam 2 atau 3 biji ataupun buah epal hijau ataupun betik. Anda boleh pilih buah-buahan segar untuk dijadikan snek. Saya sarankan makan buah dahulu sebelum menjamu selera waktu tengahari dan bukan makan buah selepas makansiang.

Begitu juga snek jam 3 petang hingga jam 4 petang, amalkan buah-buahan seperti tembikai atau buah epal hijau.

6. Menu Makan Tengahari


 

Ambil segenggam nasi segenggam , lauknya adalah ikan atau ayam yang dibakar, dikukus, panggang ataupun yang hangat. Elakkan lauk pauk yang bersantan , goreng dan yang sewaktu dengannya. Selain itu lebihkan sayur sayuran hijau tak pun ulam-ulaman segar. 


7.Menu Makan Malam.

Menu apa yang nak di ambil waktu malam ini. Saya cadangkan ambil makan malam awal sebelum maghrib antara jam 6 petang ke 8 malam. Jangan makan lewat malam.

menu makan malam selalunya boleh buat sup ayam atau pun bihun sup tetapi bihun (adalah karbohidrat) jadi ambil 1 genggam saja dan lebihkan sayur dalam sup itu. Ini pun boleh kenyang tau. 


8. Detox MalamSeperti detox pagi boleh juga amalkan detox halia yang saya jelaskan tadi. Boleh rujuk resepi dan cara buat di no 1 ya. Selain resepi detox halia anda juga boleh amalkan cuka epal dan madu. caranya campurkan 1 sudu cuka epal dan 1 sudu madu dengan perahan lemon ataupun limau nipis. Minum sebelum tidur dan cuka epal dan madu ini bagus juga untuk dapatkan tidur yang lebih enak

9.Senaman.


Perlu ke senaman ini?Sangatlah perlu tapi bukanlah perlu senaman berat macam masuk gym 2 jam sehari. Apa yang saya buat adalah lakukan sesuatu yang mudah dan saya suka. Saya suka berjalan jadi setiap hari saya akan berjalan santai dalam 30 -45 minit sambil layan whatsapp kawan-kawan, kadang-kadang tanpa sedar dekat 1 jam sebab asyik sangat melayan kawan kat whatsapp. Jika yang duduk rumah apartment bertuahnya anda, naiklah tangga sehari 5-6 tinggat ok sudah jangan terlalu paksa diri , buat apa yang anda suka itu kata kuncinya.
Bila anda merubah gaya hidup dan gaya pemakanan dengan sendirinya anda akan menjadi lebih sihat InsyaAllah

0 komentar:

Post a Comment